Synpunkter och klagomål

Syftet med rutiner för synpunkter och klagomålshantering är att kunna identifiera och förebygga brister inom förskolan, samt att identifiera nya och icke tillgodosedda behov hos familjerna.

Synpunkter och klagomål kan vara av rent allmän art eller rikta sig mot en eller flera konkreta händelser eller situationer.

All personal är skyldig att ta emot synpunkter och klagomål och bidra till att dessa handläggs.

Handläggning

Synpunkter eller klagomål som framförs till personalen ska alltid vidarebefordras till rektor. Rektor ansvarar för att en utredning görs. Eventuella åtgärder ska vidtas i samarbete med klagande och berörd personal. Uppföljning ska ske inom en tidssatt period. Rektor är ansvarig för att beslutande åtgärder fullföljs och att detta dokumenteras samt rapporteras till styrelse. 

Anmälan

För anmälan kan du kontakta berörd person, rektor eller styrelsen. Du kan även använda formuläret på denna sida eller lådan vid entrén. Där kan du anonymt lämna in klagomål.

Vid klagomål av så allvarlig karaktär att ärendet önskas tas vidare efter rektor eller styrelse, kan du kontakta Stockholm stads kontaktcenter på 08-508 11 550. Vid behov skickar de ärendet vidare till Stockholms utbildningsförvaltning som hör av sig till dig.

Kontakta alltid i första hand personal på avdelningen och i andra hand rektor eller styrelse innan ärendet tas vidare.

Har du ett klagomål?

Använd nedanstående formulär. Din synpunkt skickas anonymt till rektor Belinda Norström. Vill du lämna in synpunkten analogt kan du göra det i lådan vid entrén.